Радионице представљају идеалан модел за примену у раду са особама са интелектуалним тешкоћама. Радионице су облик активног-искуственог рада кроз интеракцију путем кооперативних активности и представљају учење по моделу.
Да би стекли прави увид у предности овог модела рада неопходно је упознати се са врстама радионица.
Све се радионице могу сврстати у две групе:
I група
Kреативне радионице које подстичу дивергентно изражавање и ту спадају:
• драмске и поетске радионице
• спортске
• музичке и фолклорне
• ликовне радионице
II група
Eдукативне радионице koje подстичу сазнање у најширем смислу и ту спадају:
• когнитивне радионице koje имају за циљ стицање конкретних знања и вештина, усмеравање и подстицање неких базичних когнитивних процеса
• превентивне радионице које имају за циљ примарну превенцију и могу се назвати ментално хигијенским радионицама, а усмерене су на развој личности, идентитета, изражавање емоција, стицање знања о себи и другима...
• социјализацијске радионице чији је циљ развијање одређених социјализацијских вештина групним радом, а подстичу разумевање властитих потреба, самосвести и самоафирмације
У удружењу се радионицама реализују:
-дневне активности као што су домаћинство, радна окупација(вез, штрикање, ткање, декупаж, глина, гипс...)
-слободне активности у оквиру којих се реализују компјутерске радионице, ликовне радионице и психолоске радионице
-недељне активности кроз драмске радионице, фолклорне радионице, радионце психомоторне реедукације и спорта, радионице веронауке…
Радионичарски метод подразумева одређена правила која се дефинишу на почетку.
Свака радионица подразумева одређен ток:
• припремну активност
• уводну активност
• главна активност
• завршну активност
Опис процеса је дат синопсисом, одређен материјалом и прецизно дефинисан циљем.
Да би се у потпуности схватио значај овог облика рада потребно је извршити адекватну евалуацију којом се мере постигнути циљеви у оптималним условима.
Могући ефекти вредновања су:
1.стратегија: руководећа идеја која описује жељени циљ и правце његовог остварења-компензаторни програми, интервентни програми…
2.програм: као покушај операционализације постављене стратегије у низу активности
3.реализација: пракса као ниво извођења радионица у смислу шта и због чега нешто радимо
Сврха евалуације је учење из искуства и подразумева одређену атмосферу у групи и она често измиче мерењу па радионичар мора бити посматрач са потпуним учешћем.
Уз то неопходно је пратити општи контекст и узети у обзир податке добијене од самих учесника спонтаним и вођеним коментарима.